Sila Klik Gambar Bawah untuk ke Blog Baru Saya

Thursday, April 16, 2009

Berhati-hati dengan kek Apollo


Assalamualaikum !!!!!!
kepada muslimin dan muslimat, ibu-ibu dan bapak-bapak....artikel ini saya terbaca ketika solat di masjid anak bulan tahun lepas, makanan ringan jenama apollo mengandungi shubhah dan meragukan kerana dimasukkan bahan ramuan yang dikatakan diambil dari babi ( ana tak pasti samada dagingnya atau kulitnya atau tulang ).
Istilah yang digunakan dalam bahan tersebut "Pengemulsi( distilled mono glyceride E471, polyglycerol ester E475 ). Sila pastikan kod tertesbut dalam bahan ramuan makanan ringan yang hendak dibeli kerana pada jenama lain pun ada kod ini. Ana pernah jumpa pada makanan ringan yang lain.

Kepada peniaga-peniaga islam, sila boikot semua jenama yang didapati shubhah. Jangan lupa yang lain-lain pun...seperti jenama nestle, danone dan lain-lain yang perlu diboikot.
kepada sahabat-sahabat , jiran-jiran, kenalan-kenalan...yang masih tak boleh tinggalkan makanan favourite ( kegemaran ) seperti Mcdonald , KFC, Pizza Hut dan yang seangkatan dengannya tolonglah tinggalkan.
Saya ada resepi KFC sendiri...lama dah kami 1 family makan. Paling simple dan mudah,murah dan menjimatkan. Saya dapat resepi ni dari kakak ipar saya dari perak.
Bahan-bahan :
1. Serbuk kari
2. tepung gandum + tepung jagung utk rangup
3. Garam
4. Putih telur
Cara-cara :
Bahan 1,2,3 digaul semua. Ayam dicelupkan terlebih dahulu ke putih telur lepas tu golek-golekkan ke dalam bahan yang digaul tadi. Sedia untuk digoreng. Insya allah halal dan sedap.
Kepada yang malas nak buat sendiri pakailah serbuk jenama HPA pun k juga coz itu produk muslim. Sebarkannnnn.....................!!!! Demi maruah islam untuk semua.

No comments:

Post a Comment