Sila Klik Gambar Bawah untuk ke Blog Baru Saya

Wednesday, December 9, 2009

Khutbah Aidil Adha Tok Guru 2009

Khutbah Aidiladha Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat
Tarikh : 10 zulhijjah 1430 / 27.11.2009
Tempat : Masjid Pulau Melaka
Sila Download MP3

Nasihat Guru Untuk Perawat

Al-fadhil Ust Adnan beberapa kali membaeri teguran dan nasihat dalam kita membuat rawatan khususnya berkaitan dengan ganggaun mahkluk halus ini, antaranya :

1) ikhlas diri kerana Allah
2) amanah dalam melakukan tugas ( fardu ain / kifayah ) mengikut keadaan setempat
3) semua keizinan adalah dari Allah
4) Dalam kes penyembelihan, kita hanya menggunakan peantaraan dan keizinan dari Allah.

Dalam mengendalikan kes2 yang berkaitan dengan sihir, titik beratkan soal ini :

1) Tujuan kita lakukan rawatan agar pesakit sembuh
2) Jangan sesekali menawarkan diri untuk membalas perbuatan penyihir. Serahkan kepada Allah. Saya pernah menyoal bagaimana kalau dah berkali2 kita buat rawatan, apakah kita tidak berhak membalas balik bagi pihak pesakit ? Saya tanya sebab saya kekadang ada juga bagi sebiji dua kepada si penyihir, tapi bertujuan supaya penyihir itu ambil iktibar, jawab guru ; itu tidak menjadi masalah.
alasan : kerana kehidupan kita ada qisas, bagaimana kalau kita balas balik, tiba2 terlebih had dari apa yang si penyihir lakukan.
3) Kurangkan soal selidik dengan pesakit yang tidak sedarkan diri semasa proses rawatan. Contoh : dari mana kau datang? siapa yang suruh ? soalan kenapa, siapa, darimana,apa kau mau dan seumpamanya ini satu bala. Kenapa ?
pesakit yang tidak sedarkan diri, bila tanya dari mana, siapa tuan kamu ? Jin dalam badan pesakit akan menjawab terutama apabila diugut. Yakinkah kita dengan jawapan yang diberi itu adalah betul.
Apa kesan?
- berlaku syak dan pandangan buruk kepada penama yang disebut oleh jin pesakit
- berlaku pergaduahan antara keluarga pesakit dengan penama yang disebut oleh jin pesakit.

Justeru : kembali kepada asal, tujuan rawatan dilakukan agar ia sembuh, sihat seperti sedia kala.

Untuk pesakit, perawat perlu memberi zikir2 pendinding dan ditambah dengan zikir berkaitan dengan pembatal sihir. Di sini pesakit perlu kuatkan diri dengan melakukan zikir2 tersebut dan niatkan sebagai pantulan sekiranya berkaitan dengan sihir. Insyallah dengan izin Allah, pesakit akan merasa kelainan dan bersemangat.

Pengalaman : Kebanyakan pesakit hanya pergi berubat, tanpa :
1 ) Diberi zikir-zikir khusus
2) Zikir diberi tetapi tidak diamalkan
3) Pesakit tidak menjaga fardu yang lain cth : ( tidak solat, dedahkan aurat, tidak puasa dan fardu-fardu yang lain )

Pesanan untuk pesakit : Carilah mana-mana bomoh, dukun, rawatan islam dan seumpamanya kalau 3 perkara di atas tidak dititik beratkan, anda akan terus berada dalam gelomang tipuan dan gangguan syaitan.

Wednesday, December 2, 2009

Sekitar Raya Aidil adha
















Ulasan Doa Tok Guru


1. Ameen Ya Rabbal A'lamin . Saya dan seluruh pemuda Islam insyaallah mengaminkan doa Tok Guru sebagai seorang ulama' dan pemimpin yang dizalimi tanpa sebarang belas simpati .
2. Sabda Rasulullah saw :
اتقوا دعوة المظلوم فإنها ليس بينها و بين الله حجاب
[ Takutlah olehmu akan doa orang - orang yang dizalimi kerana sesungguhnya antara doa orang yang dizalimi dengan Allah swt tiada hijab - halangan - ]
ibnu Hibban
3. Rakyat dan pemimpin negeri Kelantan telah dizalimi apabila Kerajaan UMNO dan BN gagal memberikan hak mereka berupa royalti hasil minyak petroleum kurniaan Allah swt kepada bumi Kelantan . Kegagalan Kerajaan UMNO dan BN menunaikan tanggungjawab mereka memulangkan hak rakyat negeri kelantan sebenarnya adalah sikap yang dicela oleh Allah swt .
4. Belumpun sempat Tuan Guru Nik Abdul Aziz berdoa , terlebih dahulu kutukan laknat dari Allah swt telah mengenai orang yang berlaku zalim biarpun ia mengaku muslim malah mendirikan sembahyang . Lihat sahaja bagaimana firman Allah swt di dalam surah al Maa'un ayat 4 hingga ayat 7 :
فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون الذين هم يرآءون و يمنعون الماعون
[ Maka celakalah bagi orang yang mendirikan sembahyang namun lalai di dalam sembahyangnya , orang - orang yang riya' dalam amalannya dan mereka yang menghalang rezeki - barang bermanafaat dari sampai kepada pihak yang selayaknya - .]
5. Antara rezeki dan harta atau barang yang bermanafaat untuk rakyat Kelantan ialah royalti justeru royalti adalah hak mereka . Malangnya kerajaan UMNO dan BN yang dipimpin oleh Datuk Seri Najib termasuk dalam golongan mereka yang menghalang rezeki tersebut . Tuan Guru selaku pemimpin kerajaan negeri sudah jenuh berikhtiar dengan penuh diplomasi sebelum ini , nampaknya Datuk Najib dan kerajaan UMNO dan BN yang dipimpinnya tidak memahami bahasa diplomasi .
6. Bahasa apa lagi yang boleh digunakan oleh golongan tertindas melainkan hanyalah mengadu kepada Tuhannya yang Maha Adil lagi Maha Mendengar doa hambaNya yang terainaya . Doa adalah senjata orang yang beriman terutama saat mereka kehabisan ikhtiar dan tiada pilihan lagi . [ الدعاء سلاح المؤمن ]
7. Adapun langkah Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyebut nama di dalam doa beliau sebenarnya tidaklah bercanggah dengan sunnah bahkan Nabi saw pernah menyebut nama - nama mereka yang menentang dan menzalimi baginda saw dan ummat Islam . Nabi saw saat hiba mengenang perbuatan Quraisy [ Uqbah bin Abi Mu'it ] yang meletakkan najis di atas belakangnya sewaktu sujud dihadapan Kaabah , sejurus dibersihkan jasad Baginda saw oleh Fatimah radhiallahuanha , Rasulullah saw berdoa :
اللهم عليك بقريش
Ya Allah ! Aku serahkan kepadaMu urusan untuk membinasakan Quraisy . [ sebanyak 3 kali ]
8. Sebaik mendengar doa ini , penduduk Quraisy yang tadinya ketawa besar melihat keadaan Muhamad saw tiba - tiba terdiam kerana takutkan doa tersebut . lalu Nabi saw menyambung doanya :
اللهم عليك بأبي جهل بن هشام و عتبة بن ربيعة و شيبة ين ربيعة و الوبيد بن عتبة و أمية بن خلف و عقبة بن أبي معيط
Ya Allah ! Aku serahkan kepadaMU urusan untuk membinasakan Abi jahal bin Hisyam , Utbah bin Rabia'h , Syaibah bin Rabia'h , al Walid bin Utbah , Umaiyyah bin Khalaf dan Uqbah bin Abi Mui't .
Ibnu Masu'd bersumpah : Demi Allah yang diriku berada didalam genggamanNya , kesemua nama yang disebut itu terbunuh didalam peperangan Badar .
Sirah Ibnu Ishaq
9. Zambry [ Menteri besar Perak yang tidak sah ] menunjukkan kejahilannya apabila mengeluarkan kenyataan kononnya Nabi saw tidak pernah mendoakan kecelakaan Abu Lahab . Mungkin Zambry juga tidak membaca al Quran Surah al Lahab . Bukankah Allah swt telah berfirman maksudnya :
Celakalah Kedua - dua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya ia akan binasa . Tidaklah berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan . kelak dia akan masuk ke dalam api yang membara . Dan begitu pula isterinya , pembawa kayu api yang dilehernya ada tali dari sabut .
Jika Allah telah melaknatnya dan ayat itu dibaca sepanjang zaman . Apakah Zambry memerlukan ayat lain untuk melaknat Abu Lahab ? Ayat ini dibaca oleh Nabi saw dan seluruh ummatnya disepanjang zaman .
10. Selayaknya orang yang dizalimi bersabar dan bermunajat kepada Allah swt . Allah adalah Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui . Allah tidak akan mensia - siakan doa hambaNya yang menderita dan sengsara angkara kezaliman .

Tuesday, November 24, 2009

Banjir kali ke 2

persediaan menghadapi banjir, menyiapkan perahu
perahu hampir siap untuk digunakan

hehe....sejuknya





ayam turut menjadi mangsa bajir


si beruk ni pun turut menjadi mangsa banjir










air mula naik mencecah ke lantai luar rumah, sekiranya hujan turun dengan lebat selepas ini, dijangkakan akan berlaku banjir besar lagi.




pesta air pastinya untuk kanak-kanak



Wednesday, November 18, 2009

Berbaki 2 hari

Sebulan 2 ni Allah je yang tau........sibuk sangat...nak bercerita kat blog pun tak sempat..ye lah tengah bz dgn rutin sekolah...tetiba ada je pesakit...inilah yang dikatakan ujian dan amanah kehidupan..insya allah di kelantan nanti aku akan bercerita semula.....itupun kalau tak sibuk....lagi tinggal 2 hari je aku akan melabuhkan saki baki hidup di Sabah..19 nov tepat 6.40pm aku akan berangkat....hampir 2 tahun aku tak balik kelate....apa sudah cerita aku pun tak tau...

Dalam lipatan memoryku...sepanjang 2 tahun tak balik ke kelate ni......kembarku kembali ke rahmatullah dan pastinya tidak akan kembali lagi......dibalik hati kecil ku terasa takut juga hendak berdepan dengan situasi ketiadaannya dirumah kelate ni...takut pilu, sedih dan seumpamanya....insya allah aku sampai malam jumaat..esok paginya hari jumaat, aku akan ziarah keluarga2ku yg telah pergi buat selamatnya.....rindu pada kalian semua...lama aku tidak menjenguk kalian...al-fatihah buat kalian semua.....

Thursday, October 22, 2009

wahai anak-anak ku


Anak-anak ku yang disayangi, ingat pesanan abi, besar nanti jadilah tentera-tentera Allah yang sentiasa menyumbangkan segala jiwa ragamu demi perjuangan islam. Usah gentar dengan segala ujian dan tohmahan, kerana semua ini adalah fitrah dan sunnatullah. Janji Allah pasti kan tiba....islam akan mentadbir suatu hari nanti.
Anak-anak ku.....cita-cita abi nak jadi hafiz quran tak kesampaian....dikaulah yang bakal meneruskan cita murni ini.....Ya Allah Engkau Maha Kaya, Engkau Maha Mendengar bisikan hati kecil ini, kurniakan kami anak-anak yang soleh/solehah..alangkah beruntung hamba-hambanya yang memiliki anak yang soleh dan solehah. Aku rindukan suasana seperti itu...Amin.....ya rabbal alamin....

Rehlah ke Kundasang dan Poring

aktiviti kupas durian

tengah bakar ikan dengan cikgu lan




view gunung kinabalu



sejuk bangat ni......




view gunung kinabalu.....sorang lagi anak aku tak der kat sini...



jambatan poring


bestnya dapat mandi budak2 ni.....



Cuti Depavali, kami satu family pi rehlah kundasang, bersama kami 2,3 family lagi....ambil masa sekitar 2jam 30 minit untuk sampai ke sana....

Wednesday, October 7, 2009

Ribut Melanda, Apa harus kita lakukan ?




Semenjak akhir-akhir ini sering kali kita dilanda ribut, meskipun tempias dari negara2 jiran, boleh tahan juga bila terkena....hakikatnya ia adalah musibah yang datang dari Allah. Sesetengah orang khususnya mereka yang berpendidikan tinggi menganggap ini adalah bencana alam. Tidak ketinggalan dikalangan pimpinan tinggi kerajaan juga pernah mengungkap perkataan sedemikian"bencana alam". Sedangkan islam mengajar kita segala kerosakan dan kemusnahan alam ini adalah hasil daripada tangan-tangan manusia sendiri.

Apapun sebagai hamba yang daif dan kerdil, seharusnya kita memohon kepada allah agar dijauhi dari segala musibah ini. Ucaplah perkataan إنا لله وإنا إليه راجعون apabila ditimpa sebarang musibah. Ayat ini sebenarnya tidak dikhususkan kepada kematian semata-mata malah ia seharusnya dilafaz dan digunakan untuk semua musibah.

Antara yang mungkin harus kita lakukan disaat genting berhadapan dengan sebarang bala dan musibah ini, lakukanlah :
1) solat sunat hajat, mohon kepada Allah untuk tolak bala.


2) baca doa-doa ini mengikut jenis-jenis musibah :


a) kebakaran سَلاَمٌ عَلَى إِبْرَاهِيمْ فِي الْعالَمِينِ



b) taufan / ribut : سَلاَمٌ عَلَى سُلَيْمَان فِي الْعَالَمِينْ




c ) Banjir : سَلاَمٌ عَلَى نُوحٍ فِى الْعَالَمِينْ




Bacalah doa ini sebelum dan ketika berlaku. Ulangi ia berkali-kali dengan harapan Allah menjauhi kita dari segala musibah.




Thursday, October 1, 2009

Download Kitab Fathul bari


Dapatkan kitab Fathul Bari dalam bentuk word. Terdapat 44 fail didalamnya. Kitab ini menggunakan bahasa arab....kena rujuk kamus lah....kamus yang paling baik berguru...
downlaod disini atau link kat sebelah kanan blog ini dibahagian muat turun pc

Gempa Bumi Ingatkan Kita Hari Goncangan

Akhir-akhir ini kerap kali berlaku gempa bumi...hari ini berlaku di negara2 luar...malaysia setakat ini selamat lagi....kajian mengatakan kerana faktor kedudukan bumi Malaysia terselamat dari ancaman gempa dan seumpamanya. Gempa bumi dalam bahasa melayu...dalam bahasa arah disebut zilzal/zalzalah. Saya sendiri ketika menuntut di al-azhar 1999-2003 pernah 1x mengalami situasi gempa bumi..ia berlaku hampir 7 saat...tapi tidak kuat....sekali rasa macam katil kena goyang....hakikatnya inilah yang dinyatakan dalam hadis nabi antara tanda0tanda qiamat semakin hampir kerap kali berlaku zalzalah. Marilah sama-sama kita hayati dan fahami isi kandungan dari surah ini. Dalam surah ini secara jelas dan terang menceritakan tentang goncangan bumi yang akan berlaku disaat hari qiamat nanti....insya allah jika ada ruang untuk khutbah jumaat nanti, saya akan membicarakan topik ini...dan insya allah saya akan cuba kaitkan dengan sains dan logik akal tentang bagaimana benarnya firman Allah ini.

maksud ayat :
1) apabila bumi digoncang dengan segoncangnya
2)nescaya bumi akan memuntahkan segala isi perut yang terdapat dalamnya
3)dan manusia bertanya "mengapa berlaku begini"?
4)pada hari itu menceritakan beritanya
5)kerana tuhanmu telah memerintahkan yang sedemikian itu
6)pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan bermacam2, supaya diperlihatkan kepada mereka balasan pekerjaan mereka
7)barangsiapa yang mengerjakan kebaikan walaupun sebesar zarrah nescaya dia akan melihat balasannya
8)barangsiapa yang mengerjakan kejahatan walaupun sebesar zarrah nescaya dia akan melihat balasannya.

download ust zahazan punya syarahan tafsir surah zalzalah

Thursday, September 24, 2009

Mana Milik Kita ?


Allahu akbar! Allahu Akbar...bagai nak menitis air mata bila terkenangkan almarhum menyampaikan lagu ini.....cukup bermakna rupanya lirik ini...walaupun pada asalnya jika diperhatikan lirik ini tidak menepati susunan seperti bait2 lain. Tinggalkan soal kesesuaian bahasa...perhatikan hakikatnya terdapat unsur yang mendalam antaranya rukun iman dan konsep beriman kepada qada' dan qadar serta konsep tawakkal kepada Allah.

Sama-sama hayati lirik ini dan juga boleh juga donwlond mp3nya sekali bagi yang berminat.

Mana milik kita ?
Tidak ada milik kita
semua yang ada
Allah yang punya
Tidak ada kita punya
kita hanya mengusahakan sahaja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakan
Kita Allah punya
Dunia ini ciptaan-Nya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya
Mana kita punya
Tidak ada kita punya
kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada
Mengapa kita sombong
Memilik Allah punya
Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya
Patut bersyukur kepada Allah
yang memberi segalanya
malulah kepada Allah
Kerana Milik Ia punya
Janganlah berbangga
Apa yang kita ada
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa
Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita disisinya
Yang sebenarnya Allah punya
Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa
Gunakanlah nikmat itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

http://mediafire.com/download.phd?zkzrjyinnmw

Saturday, September 12, 2009

Hulurkan Zakat Untuk Kawasan


Mesej yang ana baru terima, kepada sabahat2 ana kawasan putatan, arahan dari YDP agar zakat kita tahun ini disumbangkan kepada Pas Kawasan Putatan...Mohon kerjasama....sila berhubung dengan ust Abd Mujib. Sebarkan kepada sahabat2 lain yang memahami tuntutan ini...

Monday, September 7, 2009

Download Resepi Kuih Muih

Sesiapa yang terasa nak makan kuih muih kelate boleh lah download kat sini....ana sediakan dalam bentuk publisher...boleh print terus.....melebihi 15 resepi dan kurang dari 20 resepi. Kami 1 familya baru 2,3 kuih je baru buat...kalu dah buat tu jangan lupa past kat ana tu...susah-susah anak siapakn buku resepi ni...hihi..

http://www.mediafire.com/download.php?zhnf3ymmtym

selamat menjamu kuih muih...

Peluang untuk Mewaqafkan Harta Fi Sabilillah

Cepat...kita pakat rebut peluang untuk pelaburan akhirat...sementara ramadan masih dalam genggaman kita....terlalu banyak tawaran yang dijanjikan Allah....jangan sia-siakan usia dan sedikit rezeki kurniaan allah untuk islam. Sesiapan yang berminat untuk beli harta waqaf..bentuk bangunan pasti ( pusat asuhan tunas islam ) di sempelang Kota Kinabalu bolehlah menghubungi ana ditalian 0138898706.
Anda boleh juga memasukkan terus ke akaun no B.Islam 10016010025973

Untuk 1 Lot RM 50 sahaja...boleh beli berapa banyak yang anda mahu....insya allah ganjaran cukup besar lebih2 lagi bulan ramadan ni. Di sini ana sediakan beberapa keping gambar.







Gambar ini di ambil ketika perasmian yang disempurnakan oleh YB Nasaruddin Mat Isa
Mudah-mudahan waqaf yang anda infa'kan akan diberi ganjaran yang setimpal. Amin....

Manfaatkan sisa buangan


Alhamdulillah, puasa kali ni aku dapatkan siapkan kerusi hasil dari sisa buangan. Aku pungut ditempat pembuangan sampah kat pasir putih...akhirnya menjadi juga.






Friday, September 4, 2009

Zalimnya Hukuman Manusia


Manusia memerah otak memikirkan bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah. Seringkali jawapan yang diberikan oleh otak manusia tersasar dari yang sepatutnya.Dalam usaha menyelesaikan jenayah, manusia memerah otang mencari jalan untuk mengatasinya. Lain negara lain caranya, lain undang-undangnya dan lain kaedah menghukumnya.Bila dicadangkan penyelesaian dengan kaedah yang ditetapkan oleh Allah, ramai yang kata itu zalim, kejam! Mereka lupa hukum Allah mempunyai ruh NAKALAN MINALLAH yang mampu menyelesaikan masalah yang manusia hadapi. Ia nampak menggerunkan, tetapi minima keperitannya, besar pengajarannya kepada manusia lain.Hukum ciptaan manusia, nampak canggih tapi menyiksakan, kejam dan tidak mendatangkan pengajaran kepada manusia lain. Yang paling utama, ia tiada ruh NAKALAN MINALLAH (pencegahan dari Allah).
Lihat gambar di atas. Ia adalah kesan hukuman sebat yang dilaksanakan di sebuah penjara. Fikirkanlah:
1. Yang membuat hukum itu ialah manusia yang tidak sunyi dari salah dan silap. Bukan dari Allah yang Maha Mengetahui.
2. Sebatannya hanya 10-15 kali atau 20 kali sahaja. Tetapi kecederaannya sangat serius. Ia dipukul pada satu tempat dari pukulan pertama hingga terakhir. Ini bercanggah dengan kaedah Islam.
3. Pesalah disebat di dalam penjara. Siapa yang nak ambil iktibar. Siapa yang akan insaf. Pesalah itu sendiripun tidak akan insaf. Bahkan akan timbul pula perasaan dendam terhadap pelaksana hukuman.
4. Pesalah diaibkan dengan didedahkan auratnya. Islam menyuruh hukuman dilaksanakan dalam keadaan pesalah lengkap berpakaian menutup aurat.
5. Fikirkan pula alat yang digunakan dan kekuatan hayunannya.
Terlalu jauh hukuman ini dari keadilan Islam. Bagaimana sesebuah negara itu akan mendapat pemeliharaan Allah apabila undang-undangnya menyimpang jauh dari panduan Allah.

Monday, August 24, 2009

Menu Buka Puasa Hari Ke 2

Ramadan kali ni kami 1 family nak cuba makan kuih2 tradisional dari kelate....hahaa....cuba teka kuih apa ini....kuih ini namanya Butir Nangka. Kebiasaan ianya bewarna hijau..kali ni kami buat moden sedikit dengan warna warni....alhamdulillah fisrt buat terus menjadi....

Si Hafizuddin dan Si Sofiyuddin suka sangat makan

Siap bersila gaya pendekar lagi tu....


Monday, August 17, 2009

Tanda-tanda Hati Mati

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:
1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya. 2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda. 3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya. 4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya. 5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya. 6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya. 7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya. 8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya. 9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri. 10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya.
Semoga dengan panduan yang di sampaikan itu akan dapat kita sama-sama mengambil iktibar semoga segala apa yang kita kerjakan akan diredai Allah SWT. Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya yang berikutnya; Sebahagian�daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa.
Mati hati itu adalah kerana tiga perkara iaitu;
* Hubbul dunia (kasihkan dunia) * Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah) * Membanyakkan makan dan menjatuhkan�anggota badan kepada maksiat kepada Allah.
Hidup hati itu kerana tiga perkara iaitu;
*Zuhud dengan dunia * Zikrullah * Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah

Saturday, August 15, 2009

Khutbah Jumaat 14/8/09

Islam DiTegak Penyakit DiSekat

السلام عليكمالحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalianFirman Allah dalam ayat 36 surah ar-Ruum :وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذَا هُمْ يَقْنَطُونَMaksudnya : Dan apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dengan rahmat itu. Dan apabila mereka ditimpa sesuatu musibah (bahaya) disebabkan kesalahan yang telah dikerjakan oleh tangan mereka sendiri, tiba-tiba mereka itu berputus asaUjian dan bala yang datang daripada Allah kepada umat manusia adalah bertujuan untuk membezakan antara hamba Allah yang benar-benar bersyukur kepadaNya dengan mereka yang kufur. Ramai di kalangan umat manusia apabila dilimpahi dengan pelbagai nikmat dunia maka mereka lupa kepada Allah. Sebaliknya apabila diuji dengan hilangnya nikmat yang dikecapi selama ini barulah mereka ingat kepada Allah. Begitu ramai lagi umat yang tidak ingat kepada Allah ketika mendapat rezeki yang banyak dan meluahkan kemarahan kepada Allah apabila nikmat itu ditarik daripadanya. Ramai umat manusia yang berseronok bila memperolehi kemewahan yang melimpah tetapi mula keluh kesah apabila nikmat yang dikecapi selama ini dikurangkan oleh Allah. Amat kurang hamba Allah yang begitu rapat dengan Allah ketika dianugerahkan dengan nikmat yang melimpah dan semakin rapat kepadaNya bila diuji dengan bala ujian yang menguji keimanannya. Islam memuji umatnya yang bersyukur ketika senang dan bersabar ketika susah sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim :قال الرسول  : عَجَبًا ِلأَمْرِ المُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَلِكَ ِلأَحَدٍ إِلاَّ لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُMaksudnya: Begitu beruntung nasib orang beriman kerana dalam semua keadaan mereka mendapat kebaikan. Dan tiada habuan yang baik kecuali bagi orang yang beriman. Apabila mendapat kesenangan maka dia bersyukur maka syukur itu baik baginya. Dan apabila ditimpa sesuatu kesusahan maka dia bersabar maka sabar itu baik baginya
Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,Firman Allah dalam ayat 22 surah al-Hadid :مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌMaksudnya : Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.Kita mesti mengakui bahawa setiap bencana yang berlaku merupakan ujian Allah bagi menguji tahap keimanan umat manusia atau pun pembalasan daripada Allah bagi menimbulkan kesedaran dan pengajaran kepada umat manusia yang selama ini sering melakukan penderhakaan terhadap Allah disamping amaran bagi segelintir manusia yang merosakkan bumi Allah tanpa memikirkan keselamatan orang lain supaya segera menghentikannya. Dunia hari ini sibuk memperkatakan tentang penyakit selsema babi yang telah meragut banyak nyawa. Negara kita sendiri menyaksikan 56 orang mati akibat selsema babi sehingga Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menjangkakan jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk Malaysia dijangkiti virus ini maka angka kematian dianggarkan seramai 5 500 hingga 28 000 orang. Begitu juga larangan kerajaan Arab Saudi kepada umat Islam yang berumur 12 tahun ke bawah dan 65 tahun ke atas daripada menunaikan haji bagi mengelakkan jangkitan selsema babi menggambarkan dunia menjadi kalut akibat suatu musibah yang menimpa umat manusia. Malangnya umat manusia hanya takut kepada selsema babi sahaja tanpa rasa gerun kepada Allah Tuhan yang mencipta penyakit tersebut. Manusia terus angkuh menyatakan bahawa mereka akan mencari ubat bagi menyekat penyakit merebak ini tanpa rasa insaf di atas kelalaian dan penderhakaan mereka terhadap Allah. Manusia tanpa rasa sedar terus bongkak mahu melawan kuasa Allah dengan keadaan mereka yang serba lemah dan kurang. Manusia seolah-olah mahu menyembunyikan tentang kekuasaan dan kehebatan Allah yang mencipta dan menghantar penyakit merbahaya ini bagi menyedarkan umat manusia yang banyak melakukan kerosakan di atas muka bumi milik Allah.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,Firman Allah S.W.T dalam ayat 25 surah al-Anfal :وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِMaksudnya : Dan takutlah kamu kepada siksaan yang tidak diturunkan khusus terhadap orang-orang yang zalim di antara kamu sahaja. Dan ketahuilah bahawa Allah amat keras siksaanNyaSedarlah kita bahawa setiap musibah yang menimpa adalah ketentuan daripada Allah bagi menyedarkan kita semua. Musibah bila datang tidak mengenal siapa samada berilmu atau jahil, kaki maksiat atau ahli ibadat, manusia taat atau derhaka kepada Allah. Selsema babi ini membuka pemikiran manusia bagaimana hebatnya ajaran Islam bermula daripada pengharaman babi itu sendiri. Begitu juga dengan amalan membasuh tangan ketika berwudhu’ dan setiap kali makan yang merupakan antara cara pencegahan merebaknya selsema babi. Dulu ramai yang memandang sinis apabila melihat muslimat berpurdah menutup muka tetapi kini orang mula menutup muka dengan alat tertentu bagi mengelak jangkitan selsema babi. Serangan selsema babi memberi ruang yang luas kepada umat Islam sendiri dan golongan bukan Islam untuk mengkaji tentang betapa indah dan hebatnya ajaran Islam. Begitu juga dengan tunjuk ajar daripada Rasulullah s.a.w apabila berdepan dengan penyakit berjangkit atau merebak melalui beberapa hadis antaranya :فِرَّ مِنَ المَجْذُوْمِ فِِرَارَكَ ِمنَ الأَ سَدِ ( رواه البخاري )Larilah (jauhilah) mereka yang berpenyakit kusta sebagaimana kamu lari dari singaلا َ يُورِدُ مُمَرَّضٌ عَلَى مُصَحٍّ ( رواه مسلم )Maksudnya : Janganlah orang yang sakit bercampur dengan mereka yang sihatإذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلَا تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلَا تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ (رواه ابخاري ومسلم)Maksudnya : Apabila kamu mendengar terdapat wabak di satu kawasan, janganlah kamu memasukinya, dan apabila kamu wabak berlaku di satu kawasan, kamu pula berada di sana, janganlah kamu keluar dari kawasan tersebut untuk melarikan diri.Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,Ketika berdepan berdepan dengan musibah ini maka marilah kita sama-sama bermusabah diri agar kita tidak termasuk dalam golongan yang tidak mahu menerima hakikat bahawa ia datangnya daripada Allah. Kita tidak mempunyai kekuatan atau kekuatan untuk melawan Allah sebaliknya kita wajib tunduk patuh dengan segala arahan dan larangan Allah sepanjang masa dan tempat. Ingatlah bahawa antara sebab merebaknya penyakit berjangkit ini antaranya apa yang diberitahu oleh nabi….. لَمْ تَظْهَرِ الفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوْا ِبهَا إِلا فَشَا فِيْهِمُ الطَّاعُوْنُ وَالأوْجَاعُ الَّتِى لَمْ تَكُنْ مَضَتْ ِفى أَسْلافِهِمُ الَّذِيْنَ مَضُوْا ….. (رواه ابن ماجه )Maksudnya : ….Tidak bermaharajalela perbuatan buruk seperti zina pada suatu kaum sehingga mereka berani secara terang-terang melakukannya melainkan akan ditimpa penyakit Taun yang merebak dengan cepat dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang lainBegitu juga kita pada ini mula ditekan semula dengan kenaikan harga barang dan juga sikap tidak bertanggungjawab yang menyorok bekalan gula bertujuan untuk menaikkan harga bagi mengaut keuntungan berganda tanpa menaruh belas kasihan kepada rakyat yang menderita. Perkara ini turut dijelas dalam hadis yang sama….وَلَمْ يَنْقُصُوْا المِكْيَالَ وَالِمْيزَانَ إِلا أُخِذُوْا بِالسِّنِيْنَ وَشِدَّةِ المُؤْنَةِ وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَيْهِمْMaksudnya : Tiada mereka mengurangi sukatan atau timbangan melainkan mereka akan diuji dengan kemarau panjang dan kesulitan dalam mencari rezeki serta berhadapan dengan kezaliman daripada kalangan pemimpin merekaOleh itu tiada cara dan jalan yang terbaik dalam berdepan musibah berbentuk penyakit, kerosakan akhlak, jenayah yang meningkat, tekanan ekonomi dan sebagainya melainkan kita kembali melaksanakan tuntutan system Islam disamping tidak putus-putus untuk berdoa kepada Allah dan bertawakkal kepadaNya sepanjang masa dan tempat. Islamlah nescaya kita selamat dunia dan akhiratFirman Allah daalam ayat 1-3 surah al-Mutoffifin :وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَMaksudnya : Kecelakaan ke atas mereka yang curang terhadap sukatan atau timbangan. Iaitu mereka yang apabila menerima sukatan bagi pihak mereka maka mereka minta disempurnakan. Dan apabila menyukat atau menimbang bagi pihak orang lain lalu mereka menguranginyaبَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Dalam Khutbah ke 2 saya menyatakan masalah kewujudan rempit dijalan yang berhadapan dengan masjid al-hilal ini. Rempit berlaku sebelah petang. Harapanku semoga orang kampung celik mata betaga gejala ini akan serius jika tidak dibendung awal. Mudah-mudahan akan ada tindakan daripada mereka yang merasakan satu tanggungjawab samada pihak kampung,penghulu dan AJKnya, Polis dan seumpamanya.

Friday, August 14, 2009

Saat-saat Terakhir Ustaz Asri Rabbani

Saksikan detik-detik terakhir al-marhum Ustaz Asri Rabbani- Al-fatihah

video

Thursday, August 13, 2009

Ust Asri Rabbani Meninggal Dunia


Al-fatihah buat Ustaz Asri Rabbani

KUALA LUMPUR, 13 Ogos: Vokalis utama kumpulan Rabbani Mohamad Asri Ibrahim meninggal dunia sebaik sahaja jatuh ketika membuat persembahan di RTM kira-kira jam 11.15 pagi ini.

Menurut saksi, Asri jatuh di hadapannya ketika membuat persembahan itu dan ketika diperiksa dia sudah meninggal dunia.
Lapuran lanjut akan menyusul

mudah-mudahan arwah ditempatkan dari kalangan orang yang bertaqwa....

Download Doa Tolak Bala / Wabak

Doa ini saya salin semula dari doa yang telah saya postingkan sebelum ini kerana bila diprint ternyata ianya tidak jelas dan terang.
Doa Tolak Bala/ Wabak
بسم الله الرحمن الرحيم

تَحَصَّنَا بِذِي اْلعِزَّةِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَاعْتَصَمْنَا بِرَبِّ الْمَلَكُوتِ وَتَوَكَّلْنَا عَلَى الحَيِّ الَّذِي لاَ يَمُوتُ . اَللَّهُمَّ اصْرِفْ عَنَّا هَذَا الوَباَءَ ، وَقِنَا شَرَّا الرَّدَى ، وَنَجَّنَا ِمنَ الطَّعْنِ وَالطَّاعُونَ وَالْبَلاَءِ ، بِلُطْفِكَ يَا لَطِيْفُ ، يَا خَبِيْرُ ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٍ . وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالمَيِن َ

Maksudnya :
Kami berlindung dengan Mu ya Allah! Tuhan yang memiliki keagungan dan kekuasaan, kami berpaut kepada Mu Ya Allah Tuhan pemilik sekelian alam yang ghaib dan kami bertawakkal kepada Mu ya Allah Tuhan yang hidup lagi tidak mati. Wahai tuhan kami jauhkanlah kami daripada wabak ini, lindungilah kami daripada kebinasaan yang dahsyat dan peliharalah kami daripada segala penyakit berjangkit, taun dan bala bencana, dengan ihsan Mu wahai Tuhan yang Maha Lembut lagi Maha Mengetahui, sesungguhnya Engkaulah ya Allah Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu. Selawat dan salam ke atas junjungan penghulu kami Nabi Muhammad saw dan ahli keluarganya, serta sahabat-sahabatnya. Segala pujian hanya bagi Mu ya Allah Tuhan pemilik sekelian alam.

Amalkan juga ayat ini dari surah yasin ayat 58:
سَلاَمٌ قَوْلاً مِّن رَّبِّ رَّحِيمٍ
Cara pengamalan : lakukan setiap kali selepas solat, jangan dikira berapa jumlahnya dan setiap kali hendak keluar dari rumah, sila baca ayat ini. Mudah-mudahan Allah menjaga kita dari segala musibah dan bala.
Kalu nak Download dalam bentuk word pun boleh tapi kena ada perisian arab untuk baca tulisan jawi...sila rujuk ditepi colum untuk download perisian font arab/jawi

Monday, August 10, 2009

Doa Tolak Wabak Yang Menular

Sila print bagi yang memerlukan....untuk saiz lebih besar sila klik pada gambar..



Saturday, August 8, 2009

Doa waktu DiTimpa Musibah

إِنـَّا ِللَّـهِ وَإِنـَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللَّـهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا
Maksudnya : Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku)

SIBUK PASAL H1 N1 – LAHIR BABI BERKEPALA MANUSIA



Warga Minahasa Tenggara (Mitra), khususnya di Desa Watuliney, Kecamatan Belang, dihebohkan atas kelahiran anak babi yang memiliki wajah dan bagian kepala mirip manusia. Tak heran jika warga kemudian berbondong-bondong menyaksikan peristiwa langka tersebut Sabtu hingga Minggu (03/02) kemarin.
Babi ‘berkepala manusia’ itu sendiri dilahirkan induknya Pukul 22.00 Wita, Jumat (01/02). Keesokan paginya, seorang penjaga peternakan babi milik keluarga Joutje Pondaag-Tumboybela, dikagetkan saat melihat anak bayi yang dilahirkan tersebut.
Pasalnya, muka babi itu lebih menyerupai manusia.Babi mungil itu memiliki bulu putih dengan berat 1,5 kilogram. Kalau muka, hidung dan lidah babi itu mirip manusia, namun suaranya lebih mirip monyet. Lebih unik lagi anak babi berkelamin betina tersebut memiliki dahi layaknya dahi manusia serta memiliki pusar di atas kepalanya.



http://www.darulbayan.com/v2/index.php?option=com_content&task=view&id=108&Itemid=32

Thursday, August 6, 2009

Tips Supaya Al-Quran Selalu Dibaca

Dalam kuliah ustaz Zahazan baru-baru ni ada menyatakan bagi orang awam, sehari paling kurang al-quran dibaca sebanyak 20 ayat. Lagi banyak lagi baik...ambik sebelah pagi sepuluh ayat dan sebelah petang/malam 10 ayat.

Tips supaya memudah/mengingatkan kita tentang kewajipan membaca quran ini sebagaimana yang saya dapat input hasil daripada kuliah al-fadhil Tuan Ibrahim b Tuan Man ialah al-quran diletakkan di atas rehal tempat yang selalu kita mendirikan solat....biarkan al-quran itu direhal....kalau disimpan dalam almari , alamatnya almarilah yang akan membacanya...kekadang sampai berabuk al-quran itu menandakan al-quran itu tidak dibaca.....sama-samalah kita lakukan mudah-mudahan mukjizat yang besar ini bukan hanya gah dari segi namanya sahaja lebih dari itu adanya insan-insan yang membacanya.