Sila Klik Gambar Bawah untuk ke Blog Baru Saya

Tuesday, March 31, 2009

Bezanya IQ Murid Sekarang Dengan Murid Dulu

Seperti biasa setiap kali saya mengajar ada je cerita2 yang akan disampaikan mengikut keadaan subjek yang diajar. Baik Quran ke, akhlak, ulum dan seumpamanya supaya murid-murid tidak boring. Hari ni saya ada mengajar akhlak di tahun 5SK di bawah tajuk adab menolong ibubapa.

Perbincangan yang di bawa adalah dari segi hukum dan kebaikan kita menolong ibubapa. Alhamdulillah mereka semua faham menolong hanya kepada perkara-perkara yang baik sahaja, yang jahat tidak dikira derhaka jika menginkarinya. Kesimpulan dari itu, saya menghuraikan satu kata-kata " syurga dibawah tapak kaki ibu " .

Saya pun menceritakan satu cerita yang pernah diceritakan oleh ust saya dulu-dulu, bila murid-murid mendengar " syurga dibawah tapak kaki ibu " ada murid ni balik rumah dia pergi tengok betul ke syurga ada dibawah tapak kaki ibu. Untuk memudahkannya dia pi tengok syurga itu semasa ibunya sedang tidur. Ditengok-tengoknya tak der pun kat kaki ibunya, so naik lah ke atas sikit pi ke betis pun tak der syurga tu, pi lagi naik lutut pun tak der, naik lagi ke paha puuun tak der, last jumpa syurga lain, eh...ehh.. ini syurga bapak ni.........hahhaha....punya ketawanya budak-budak dalam kelas......

Beginilah tingginya IQ murid-murid sekarang...

No comments:

Post a Comment