Sila Klik Gambar Bawah untuk ke Blog Baru Saya

Sunday, March 1, 2009

Antara Aurat, Tudung & Fesyen yang Tergadai


Merujuk kepada firman Allah dalam surah an-nur ayat 31:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
maksudnya:
Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya( labuhkan ).

Satu persoalan yang berlaku di zaman bergaya dan fesyen terkini, kalau boleh semuanya nak di fesyenkan hingga dalam sedar tak sedar terpesong dari konsep islam yang mendidik ke arah ubudiyyah dan rasa rendah diri untuk patuh kepada Allah.

Gambar di atas yang saya paparkan semuanya menjelaskan fesyen terkini yang kononnya pada pemahaman sesetengah wanita islam ia menutup aurat, hakikatnya ia adalah satu gambaran yang prnah disabdakan oleh nabi saw pada 1430 tahun dahulu " di akhir zaman umatku perpakaian tetapi umpama tidak berpakaian".

Maaf saya katakan, realitinya, kebanyakkan wanita hari ini lebih kepada fesyen. Agak susah untuk melihat wanita-wanita bertudung seperti yang sarankan dalam firman Allah " labuhkan tudungmu hingga ke paras dada" Ulamak dalam menafsirkan perkataan labuh ke paras dada sehingga pakaian/tudung tidak membentuk tubuh seseorang. Selagi terbentuk tubuh, ia tidak menepati kehendak islam yang sebenar.

Di mana kedudukan anda sekarang? Alah.....janji aku tutup aurat.....Alah...lebih baik pakai dari langsung tak pakai.....inilah yang berlaku dikalangan wanta hari ini.
Ada juga yang pakai tudung cat bawal dan seangkatan dengannya...cat jenis ini tidak diluluskan kerana ia nipis dan terbayang. Inilah yang dikatakan pakai tudung macam tak pakai.
jumpa lagi dalam episod seterusnya...

No comments:

Post a Comment